MAPTA
  • Home
  • MAPTA, psychiatrie
  • Medewerkers
  • Volwassen AD(H)D – patiënten
    • Groepscoaching AD(H)D
    • Verdiepingscursus zelfbeeld en communicatie
    • Individuele coaching
  • Autisme Spectrum Stoornis
    • individuele coaching
    • ASS – groepen
  • Kwaliteit
  • Contact
    • Openingstijden
    • Routebeschrijving
  • Wachttijden
  • eConsult
  • Privacy Statement
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • A
  • A
  • A

Veelgestelde vragen

Verzekeringen

Heeft MAPTA contracten met verzekeraars?

MAPTA heeft contracten met de meeste zorgverzekeraars afgesloten. Er zijn geen contracten afgesloten voor CZ en zijn labels (CZ, CZ direct, Ohra en Delta Lloyd) en Menzis en zijn labels (Anderzorg, Hema, PMA).

 

Wordt de behandeling bij MAPTA vergoed door de zorgverzekeraar?

Behandeling bij MAPTA valt onder de specialistische GGZ. Uw huisarts of psycholoog moet u voor behandeling verwezen hebben.

MAPTA Psychiatrie heeft met bijna alle zorgverzekeraars een contract afgesloten. Dit betekent dat de zorg in principe vergoed wordt door uw verzekeraar m.u.v. het jaarlijkse eigen risico dat de zorgverzekeraar bij u in rekening brengt.

 

Uitzondering CZ- en Menzis verzekerden:

Er zijn geen contracten afgesloten met CZ en Menzis. Indien u verzekerd bent bij CZ of Menzis (of één van de onder deze labels vallende verzekeringen) kan dit gevolgen hebben voor de vergoeding van uw behandeling.  

Wij adviseren u bij uw zorgverzekeraar te informeren welk deel vergoed wordt indien de behandelaar (MAPTA in dit geval) geen contract heeft afgesloten.

Hoe wordt de behandeling vergoed?

MAPTA heeft met bijna alle verzekeraars contracten afgesloten. Dit betekent dat verzekerde zorg (minus het verplichte jaarlijkse eigen risico) wordt vergoed mits u naar ons verwezen bent door uw huisarts of psycholoog.

 

Eigen risico:

Het eigen risico wat voor u geldt ( bedraagt € 385,-- of hoger zoals u bent overeengekomen met uw verzekeraar.

Het eigen risico wordt per kalenderjaar afgerekend. Dit betekent dat eventueel openstaand eigen risico door de zorgverzekeraar met u wordt verrekend voordat vergoeding van (een deel van) de behandeling plaats vindt.

Is alle zorg verzekerd?

Nee, sinds 1-1-2013 wordt de behandeling van gezondheidsklachten, die zuiver het gevolg zijn van een moeilijk te verwerken gebeurtenis, arbeidsproblemen, relatieproblemen en gezinsproblemen niet meer vergoed vanuit de basisverzekering.

 

De kennismaking (onderzoek en de indicatiestelling) valt altijd onder de basisverzekering van de zorgverzekeringswet en dienen door uw zorgverzekeraar betaald te worden. Uiteraard is het wettelijk eigen risico ook hier van toepassing (€ 385,-- euro per jaar of zoveel hoger als u hebt afgesproken met uw verzekeraar).

 

Zorg zonder geldige verwijzing voor specialistische GGZ is onverzekerde zorg. De kosten daarvan komen eveneens voor eigen rekening.

Behandeling

Hoelang duurt het voordat ik in behandeling kom?

MAPTA hanteert geen wachtlijst, niet voor de intake en niet tussen intake en het begin van de behandeling. Indien wij u niet binnen 4 weken een afspraak kunnen aanbieden, dan zullen wij u verwijzen naar de zorgbemiddelaar van uw zorgverzekeraar.

Heb ik een verwijzing van de huisarts of psycholoog nodig?

Ja, uw behandeling valt onder de specialistische GGZ waarvoor uw huisarts of psycholoog u dient te verwijzen.

Op de verwijzing dient het volgende te staan:

  • datum verwijzing
  • naam verwijzer
  • AGB-code verwijzer
  • naam, adres, geboortedatum patiënt
  • verzekeringsgegevens patiënt
  • verwijzing naar specialistische of basis GGZ
  • vermelding van de specialist waarnaar de huisarts verwijst
  • ondertekening door de huisarts
Hoe meld ik mij aan?

U kunt ons via de mail ( info@mapta.nl) benaderen voor het maken van een kennismakingsgesprek (intake). U heeft een verwijzing van uw huisarts of psycholoog nodig.

Wat gebeurt er na mijn aanmelding?

Na aanmelding wordt er een kennismakingsgesprek/intake ingepland.

Het kennismakingsgesprek heeft als doel om uw klachten te inventariseren, te classificeren en tot een diagnose te komen. Daarnaast biedt het u de gelegenheid om na te gaan of behandeling bij MAPTA voor u passend is.

Aan het einde van het gesprek bespreekt de behandelaar met u het voorlopig behandelingsplan. Uw huisarts ontvangt een afschrift in de vorm van een brief, tenzij u hiertegen bezwaar maakt.

Indien u medicijnen gebruikt is het belangrijk dat u bij de apotheek een uitdraai vraagt die u kunt meenemen naar het kennismakingsgesprek.

Wat is een behandelingsplan?

In het kennismakingsgesprek worden de verschillende behandelmogelijkheden met u besproken en wordt met u overlegd welke behandeling uw voorkeur geniet/raadzaam is in uw situatie. Er wordt samen met u een behandelingsplan opgesteld waarin vermeld staat welke behandeling wordt ingezet, welke hulpverleners bij uw behandeling betrokken zijn, welke behandelaar uw aanspreekpunt is tijdens de behandeling enz. In principe voert u zelf de regie, tenzij u dat niet wilt of kunt.

Moet ik betalen voor een afspraak die ik niet na kan komen?

Indien u verhinderd bent dient u tijdig af te zeggen. Afspraken dienen minimaal 2 werkdagen vantevoren afgezegd te worden (overmacht daargelaten, zulks ter beoordeling van uw behandelaar). 

Bij het niet verschijnen op de afspraak of het niet tijdig afzeggen/verzetten van de afspraak zijn wij genoodzaakt een no show tarief van € 50,-- in rekening te brengen. U kunt deze kosten niet verhalen op uw zorgverzekeraar. Wij factureren via Infomedics.

Klachtenprocedure

Hoe meld ik een klacht?

Als u een klacht heeft over de behandeling, bejegening of de wijze waarop de praktijk georganiseerd is, horen wij dat uiteraard graag zelf van u.

De behandelaren die bij Mapta werken maken gebruik van de klachtenregeling via hun eigen beroepsvereniging. Klachten over uw behandelaar worden dus door verschillende partijen beoordeeld. Daarom is het van belang uw klacht eerst met ons te bespreken.

Indien uw klacht over de behandeling niet tot een voor u bevredigende oplossing leidt, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris, die u kunt bereiken door het sturen van een e-mail naar klachtenfunctionaris@nvvp.net. 

Wordt uw klacht, ook met bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet of onvoldoende opgelost, dan kunt u de klacht voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie die een bindende uitspraak doet. Hiervoor zijn wij aangesloten bij de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag.

  • Home
  • MAPTA, psychiatrie
  • Medewerkers
  • Volwassen AD(H)D – patiënten
    • Groepscoaching AD(H)D
    • Verdiepingscursus zelfbeeld en communicatie
    • Individuele coaching
  • Autisme Spectrum Stoornis
    • individuele coaching
    • ASS – groepen
  • Kwaliteit
  • Contact
    • Openingstijden
    • Routebeschrijving
  • Wachttijden
  • eConsult
  • Privacy Statement
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen

Contact

Telefoon 0000000000

MAPTA

Wilhelminalaan 33
3701 BE Zeist
Telefoon:
0000000000
AGB code: 03072842
info@mapta.nl
www.mapta.nl
Routebeschrijving >
© 2025 MAPTA -
  • Privacyverklaring
  • Cookiewetgeving
  • Klachtenregeling